Public Relations (PR)

presse

MAXEffekt har spidskomptencer inden for PR med erfaring inden for stort set alle grene. F.eks. har Maabjerg BioEnergy, ‘Verdens største bioenergianlæg af sin art’, valgt at outsource pressekontakten, så journalister ringer direkte til MAXEffekt. Foruden PR har MAXEffekt også en del erfaring inden for rådgivning om Public Affairs, populært kaldet lobbyisme.

PR – eller Public Relations – handler om at forholde sig struktureret til omverdenens opfattelse af det produkt, den virksomhed eller den person, som man arbejder med. Det er omverdenen, offentligheden – eller på engelsk: “the [general] public”- som er målet for PR-aktiviteter. Pressen er ofte et centralt middel til at kommunikere med omverdenen, men normalt er pressen ikke selv målgruppen.

PR-aktiviteter kan opdeles i tre hovedgrupper:

  • Analyse, strategi og beredskab
    Det er altid en fordel at kende sit publikum, hvis man ønsker at påvirke det. En meningsmåling, forbrugerundersøgelse eller tilfredshedsmåling kan være en god analyse at tage udgangspunkt i.Virksomheder, som har en stor kontaktflade, f.eks. tele- og forsyningsselskaber, har typisk flere niveauer af egentlige kommunikationsstrategier. Små og mellemstore virksomheder har ikke nødvendigvis en nedskrevet politik, men de fleste har nu alligevel en ret god idé om, hvordan de ønsker at blive opfattet.
    Det er et godt udgangspunkt.Hvis man ved – eller har grund til at frygte – at der er begivenheder på vej, som kan opfattes som dårligt nyt, kan det være en fordel at udarbejde et presseberedskab. MAXEffekt kan hjælpe med at afbøde skadevirkningerne på virksomhedens image.
  • Proaktiv PR
    … handler om at fodre politikere og presse med information, inden de selv når at efterspørge den. Det helt klassiske middel er pressemeddelelsen. Nyhedsredaktioner bliver begravet i information hver dag, så det kræver talent samt indsigt i – og respekt for – journalisters arbejdsvilkår at arbejde med proaktiv PR. Det har MAXEffekt.
  • Reaktiv PR
    … handler om at reagere hensigtsmæssigt på oplysninger i pressen og/eller politiske udmeldinger. Det bedste svar på en kritisk avisartikel eller et surt læserbrev er nogle gange et skuldertræk. Andre gang skal der noget mere til. MAXEffekt har erfaringen og ved, hvad der fungerer godt.

Uanset om du har brug for en pressemeddelelse eller hjælp, fordi du er havnet på forsiden i en stinker-sag, så kontakt MAXEffekt og få et uforpligtende tilbud. Du kan ikke få hjælp til at lyve, men du kan få hjælp til at præsentere din side af sagen bedst muligt.