Matador-satire blev viral succes

matador_presseklip04.10.2012: Normalt holder MAXEffekt sig i baggrunden og bruger krudtet på at hjælpe kunderne med at komme til orde i medierne. Men på det seneste har kommunikationsrådgiver Thomas Maxe fået lov at smage, hvordan det er selv at stå i rampelyset. Det skyldes fritidsprojektet “Matador for Facebook-generationen”, som er en internetbaseret satire på tv-serien “Matador”, der for tiden genudsendes på DR1 hver lørdag.

Dagbladet Holstebro, Herning Folkeblad, DR P4/Midt & Vest, DR/Københavns Radio, DR/P1, DR/Kultur, TV/Midt-Vest – og senest også Se & Hør – er blandt de medier, som (i øvrigt på eget initiativ) har rapporteret fra det, der lige pludselig blev en viral succes takket være de sociale medier.

Det begyndte ellers i det små fredag 14. september 2012 med en usædvanligt stille dag på kontoret. I et anfald af kedsomhed tilsat et sammenkog af tilfældigheder blev det til et resumé af første afsnit af “Matador”, som historien havde set ud, hvis den havde været fortalt som statusopdateringer på Facebook – og med et noget mere nutidigt sprog.

Linket blev lagt på Facebook, hvor det blev delt og spredte sig som en steppebrand – en såkaldt viral spredning.

Arbejdet med Matador-satiren er et ikke-kommercielt fritidsprojekt, bl.a. fordi DR og Nordisk Film har rettighederne til det originale materiale. Men dialogen med de mange fans på Facebook giver naturligvis nogle værdifulde erfaringer med brug af sociale medier som massekommunikationsmiddel.

Mens tv-serien samler omtrent en million seere foran DR1 hver lørdag aften, så har hjemmesiden http://matador.maxe.dk i skrivende stund haft 123.000 unikke besøg, siden den blev lanceret 14. september. Samtidig har flere end 6500 fans klikket “Synes godt om” på Facebook-siden “Matador – for FB-generationen”. Uden sammenligning i øvrigt er det cirka lige så mange Facebook-brugere, som “synes godt om” ugebladet Se & Hørs Facebook-side.